Vraag: Ik vraag me af of er een instantie in mij is van waaruit ik zelf kan bepalen, dat is goed, dat is niet goed, dit is zinvol, dit heeft geen zin of moet ik de dingen laten zoals ze zijn?
Antwoord: Maar natuurlijk heb je dat bewustzijn, het is niet een instantie, het is een bewustzijn. Het is geen rechtbank, dit is de wijsheid waarover wij spreken in zen.
Diep van binnen, als we kalm zijn, als men is rustig, weten we of dat wat we doen schadelijk is, of dat het nuttig is. Of tenminste, als we het niet weten, dan denken we na voordat we het doen.
Als we zeggen ‘loslaten’, dit betekent niet dat we een fantoom of een zombie worden. Het betekent iemand worden die bewust is, dit wil zeggen sterk aanwezig is. Volledig aanwezig is met wat er is.
En wanneer ik iets wens te doen, zal ik dat zo doen of zo doen. Maar we doen dit niet met betrekking tot onze verlangens, of onze emotionele gevoelens, woede, hebzucht, we doen het vanuit de stabiliteit van onze praktijk, vanuit dat bewustzijn. Gaat het negatieve effecten hebben, of gaat het heilzaam zijn? Dit is erg belangrijk.
Vraag: Als ik besluit om iets nuttig te doen, dan betekent dit niet dat ik in een proces van gehechtheid treed?
Antwoord: Neen, het betekent dat je moet handelen. En je die actie kiest, wat Boeddha noemde de juiste actie.
Meester Reigen Wang Genh