Kusen door Roland Yuno Rech
Wanneer je de dojo binnengaat, doe je je handen in gassho en buig je voor Boeddha. Maar het Boeddhabeeld op het altaar is slechts een herinnering aan wat onze ware aard werkelijk is. We moeten levende Boeddha’s worden. Hoe word je als Boeddha? Met andere woorden, hoe word je wakker? Het is niet genoeg om ’s ochtends gewoon wakker te worden met een kopje koffie, maar om echt wakker te worden voor de ware aard van ons bestaan. Een bestaan zonder afscheiding van het hele universum. Hoe lang duurt het ?
Sommigen geloven dat je jarenlang moet oefenen om te ontwaken. Maar Kodo Sawaki merkte op: ‘Hoe lang duurt het om een dief te worden? “. Een moment ! Iemand is iets vergeten en presto, we pakken het en stoppen het in onze zak. In een oogwenk werden we een dief. In een moment van zazen kan men een Boeddha worden.
Het is gewoon het moment waarop we onze gedachten loslaten. Niet door ze te onderdrukken, door ze te onderdrukken, maar door er niet meer aan vast te klampen. Terugkerend naar de lichaamshouding, opnieuw focussend op de adem, laten we alle gedachten voorbij gaan. Loslaten heft alle afscheiding op. Omdat het is om niet langer gehecht te zijn aan welk idee dan ook, en om een enorme geest te realiseren zoals de lucht, die de wolken doorlaat, de zon omvat, de sterren, alle elementen verwelkomt. Een allesomvattende geest dus.
Om de geest aan te duiden die Boeddha is, spreken we van een geest zo groot als de lucht. Meester Nyojo, van zijn kant, zei liever “flexibele geest”, yunan shin, een geest die zich nergens aan hecht, die nergens bij stilstaat. Met andere woorden, een geest die harmonieert met de werkelijkheid, die voortdurend verandert.